Haberin yayım tarihi
2010-06-25
Haberin bulunduğu kategoriler

SAVEM wil veiligheidscharter koppelen aan behalen rijbewijs

SAVEM startte als een eenmanskruistocht voor verkeersveiligheid. Ondertussen ondertekenden enkele duizenden mensen het charter waarmee hij aandacht vraagt voor de gebrekkige verkeersveiligheid in België. Joris Petillion wil op 14 juni 2012 starten met een tocht langs alle dodelijke punten van België.
 
In 2003 onderschreef de Europese Unie een actieprogramma voor verkeersveiligheid waarin stond te lezen dat het aantal verkeersdoden in alle lidstaten tegen 2010 met 50 procent moest worden verminderd. Zeven jaar later is deze doelstelling allesbehalve bereikt. België wist het aantal verkeersongevallen met dodelijke afloop terug te dringen met slechts 35% en is daarmee een van de slechtste leerlingen in de klas.
 
Mentaliteitswijziging

Volgens Joris Petillion heeft dit teleurstellende resultaat twee belangrijke oorzaken. "Enerzijds kampen we nog steeds met een gebrekkige verkeersinfrastructuur maar anderzijds is er ook dringend nood aan een mentaliteitsverandering bij de automobilisten."
Die gedragswijziging teweegbrengen is dan ook het hoofddoel van het charter Savem (van 'Safe them', nvdr) een campagne die pleit voor een groter bewustzijn bij de automobilist. "Op vlak van infrastructuur kunnen we weinig invloed uitoefenen, maar misschien kunnen we het gedrag van automobilisten wel veranderen en een soort bewustzijn teweegbrengen."
 
Zeven gedragsregels

In het charter pleit men voor zeven gedragsregels die een veiliger verkeer moeten garanderen voor alle weggebruikers en in het bijzonder voor kinderen en jongeren. "Mensen moeten zich ervan bewust worden dat de wagen een potentieel moordwapen is. Elk jaar sterven er op de Belgische wegen bijna 1000 doden, vallen er 6000 zwaargewonden en 50.000 lichtgewonden."
 
Symbolisch

Twintig jaar geleden was ook Petillon's broer bij de slachtoffers. Op weg naar school werd de 13-jarige Maarten doodgereden door een roekeloze chauffeur.

Het relaas van die fatale zomerochtend is volledig terug te vinden op de website van Savem. Toch behoort deze actie niet tot een verwerkingsproces, beklemtoont Petillon. "Natuurlijk was de opstartdatum van deze actie een symbolische dag omdat het exact 20 jaar geleden was dat mijn broer overleed, maar het was ook de markering van het 15-jarig bestaan van de VZW 'ouders van verongelukte kinderen' die werd opgestart door mijn vader."
 
Zevendaagse rouwtocht

Om het charter extra onder de aandacht te brengen zal Joris, vergezeld van een groeiende groep gelijkgezinden, een zevendaagse tocht maken langs alle plaatsen in België waar kinderen in het verkeer stierven. De finish is gepland in Brussel, waar de bijhorende petitie zal worden overhandigd aan de bevoegde minister. Er wordt gehoopt op zo'n 200.000 handtekeningen.
 
Charter

Het betoog om een groter verkeersbewustzijn komt daarmee niet aan zijn einde. Petillion wil het charter laten implementeren als onderdeel van het rijbewijs type B. Op die manier hoopt hij jonge bestuurders te confronteren met de verantwoordelijkheid van het automobilist-zijn."Het overhaast, geagiteerde rijgedrag dat verantwoordelijk is voor zoveel ongevallen zit vaak onderhuids. Mensen zijn niet bezig met het gevaar dat zij vormen voor anderen, of hoe snel een ongeval zich kan voordoen."
 
De Savem campagne moet volgens Joris dan ook niet gezien worden als een kruistocht tegen de automobilist. Het doel is om bestuurders te confronteren met de richtlijnen in het charter in de hoop dat ze inzien welke desastreuze gevolgen hun rijgedrag kan hebben.
 
© 2010 – StampMedia – Bart Steurs

Son Haberler

Hits: [srs_total_pageViews] Visitors: [srs_total_visitors]
Copyright © GUNDEM.be
Site içeriği ve dizaynın tüm hakları GÜNDEM.be websitesine aittir.
Kopyalamak ve izinsiz kullanmak kesinlikle yasaktır.