Haberin yayım tarihi
2011-09-02
Haberin bulunduğu kategoriler

Flexibele werkplaatsen populair bij jonge ondernemers

Op dinsdag 30 augustus organiseerde de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM) Antwerpen het Startersevenement voor jonge ondernemers, met een negental workshops. Het POM geeft nieuwe ondernemers een duwtje in de rug met flexibele werkplaatsen.

"Jonge ondernemers worden overspoeld met informatie over hoe je een bedrijf moet opstarten", vertelt Jade Verept, expert ondernemen bij het POM. "Vaak moeten ze ook betalen voor de informatie. Op vraag van hen hebben wij deze startersdag drie jaar geleden ingericht." Volgens Verept hadden de ondernemers nood aan een informatiepunt waar ze onafhankelijk en gratis informatie konden krijgen. "Deze methode werkt erg laagdrempelig", verklaart Verept.

De Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij wil de nieuwe generatie ondernemers op verschillende manieren stimuleren. De medewerkers distilleren bruikbare tips uit een overvloed aan informatie en stimuleren het netwerken met de Ondernemersgids: deze `Gouden Gids` voor ondernemers bevat de gegevens van jonge ondernemingen in de provincie Antwerpen.

Flexplek

Ook flexibele werkplaatsen en bedrijfscentra genieten veel populariteit bij jonge ondernemers. Beide zijn gedeelde werkplekken waar kantoren en diensten worden aangeboden tegen een relatief lage prijs. Voor veel bedrijven is dit stukken goedkoper dan de huur van een eigen kantoorgebouw. Bovendien biedt een bedrijfscentrum een breder gamma aan faciliteiten en bedrijven kunnen ook een heel kantoor afhuren.

De interactie tussen de ondernemers ligt volgens Verept aan de basis van het succes: "De meeste klanten zijn gewoon om alleen thuis te werken. Door op een `flexplek` te werken, kunnen ze raad vragen aan collega`s over praktische zaken. Maar het bevordert ook het sociaal contact. Veel van die ondernemers leggen `s middags een kaartje onder elkaar of babbelen wat."

De Winkelhaak

Hoewel bedrijfscentra al meer dan twintig jaar bestaan, biedt de provincie Antwerpen met haar aanbod iets nieuws. "Uit onderzoek is gebleken dat we onze bedrijfscentra moeten afstemmen op een niche", vertelt voorzitter van het POM Koen Helsen.

In Antwerpen zijn De Wolkammerij en de Winkelhaak speciaal gecentreerd rond een niche. Bedrijfscentrum De Wolkammerij is met al zijn faciliteiten in trek bij bouwbedrijven. "Met onze grote hallen en schrijnwerkerijen onderscheiden wij ons van de rest. Een schilder kan zijn wagen gebruiken als opslagruimte, maar een schrijnwerker heeft nood aan een atelier", zegt Elisabeth Joossen van De Wolkammerij. Ook zij benadrukt het belang van interactie: "De bedrijven hier hebben allemaal iets te maken met de bouwsector, dus het gebeurt vaak dat ze elkaar uit de nood helpen bij een bouwproject."

Jade Verept heeft ook al een gelijkaardige samenwerking gemerkt in De Winkelhaak, waar vooral de grafische sector heeft postgevat: "Als een grafisch vormgever foto`s nodig heeft, vraagt hij het gewoon aan de fotograaf naast hem. In ruil bouwt de fotograaf aan zijn portfolio."

© 2011 - StampMedia - Vincent Buyssens

Son Haberler

Hits: 5696 Visitors: 3045
Copyright © GUNDEM.be
Site içeriği ve dizaynın tüm hakları GÜNDEM.be websitesine aittir.
Kopyalamak ve izinsiz kullanmak kesinlikle yasaktır.